Home Tips & Tricks Klucz do szczęśliwego życia: co daje joga?

Klucz do szczęśliwego życia: co daje joga?

9 min czytania
0
0
495
Co daje joga?

Poranek. Zaspałaś. Biegasz po domu szukając bluzki, której nie trzeba prasować. Za sobą masz już dwie awantury, że sukienka Elzy to najlepszy strój do przedszkola, a włosy mają być rozpuszczone. Już dawno zrozumiałaś, że ciepła kawa to mgliste wspomnienie dawnych lat.

W pracy szef znowu ma kiepski humor. Grafik się posypał, dzwonisz do męża, że musi odebrać dzieci, bo nie zdążysz z ostatnim raportem.

Brzmi znajomo? Pośpiech, nadmiar obowiązków, nieustanna walka z czasem.

Żyjemy w świecie, w którym stres to nieodłączny element naszego dnia. Niezależnie od tego, czy chodzi o pracę, relacje czy cokolwiek innego, wszyscy go odczuwamy. Z czasem zaczyna negatywnie wpływać na nasze zdrowie psychiczne, fizyczne i emocjonalne.

Napięcie, uczucie przeładowania i wewnętrzny konflikt stają się coraz bardziej przytłaczające, z czasem nie do zniesienia. Czy wówczas możemy wszystko rzucić i mawiał klasyk wyjechać w Bieszczady? Cóż, podróże są świetne, ale ważne, żeby znaleźć narzędzie, które pomoże nam radzić sobie ze stresem, a nie przed nim uciekać. Tu z pomocą przychodzi nam joga.

Co daje joga?

Joga to praktyka umysłu i ciała o historycznych korzeniach starożytnej filozofii indyjskiej. Łączy ze sobą pracę mięśni, umiejętność prawidłowego oddychania i medytację.

Joga stała się popularna jako forma ćwiczeń fizycznych opartych na asanach (fizycznych pozach) w celu promowania lepszej kontroli umysłu i ciała oraz poprawy samopoczucia.

Podstawowym elementem jogi jest skoncentrowanie się na sprawach teraźniejszych. Naukowcy potwierdzą, że regularna praktyka jogi pozytywnie wpływa na koncentrację, czas reakcji, lepsze zapamiętywanie, a nawet prowadzi do zwiększenia naszego IQ. Ludzie uprawiający jogę lepiej radzą sobie z rozwiązywaniem problemów oraz pozyskiwaniem informacji. Dlaczego? Bo nie są rozpraszani przez własne myśli, stają się bardziej wyciszeni i skoncentrowani na określonym celu.

Badania potwierdzają, że joga jest bezpiecznym i skutecznym sposobem na zwiększenie siły – jej wzrost równoważony jest elastycznością. Regularna praktyka jogi prowadzi do poprawienia postawy ciała i zwiększenia równowagi. Twoje mięśnie brzucha i grzbietu będą w pełni podtrzymywać całe ciało, plecy staną się proste, a kolana mniej obciążone.

Podczas przeprowadzonych badań dotyczących odpowiedzi na pytanie: „Co daje joga?”, naukowcy i lekarze potwierdzają, że joga to doskonałe narzędzie w walce ze stresem.

Joga na stres

Joga lekarstwem na stres

Stale wracasz myślami do kłótni z przyjaciółką? W niedzielny wieczór zamiast beztrosko spędzać czas z rodziną walczysz z nudnościami pojawiającymi się na samą myśl o powrocie do pracy? Czas zacząć nad tym panować! Nie pozwól by stres kontrolował Twój umysł! Zamiast w kółko odtwarzać w głowie sytuacje, w których coś poszło nie tak, wewnętrznie roztrząsać błędy czy porażki, zafunduj sobie umysłowy detoks. Jak? Joga to lek na stres i zszargane nerwy, który możesz przyjmować bez ograniczeń! Oto trzy kroki do szczęścia:

Oddychaj głęboko!

Czy ktoś kiedyś kazał ci wziąć głęboki oddech? Biorąc powolne i głębokie oddechy zmniejszamy poziom kortyzolu – hormonu stresu.

Niektóre metody jogi wykorzystują technikę medytacji, skupiając umysł na oddechu, aby wyciszyć stałą “rozmowę umysłu”. Dzięki temu nasze nerwy zostają ukojone, stres ulega zmniejszeniu, a my czujemy się zrelaksowani. Regularne ćwiczenie techniki prawidłowego oddechu zwiększa ilość tlenu docierającego do mózgu przez co czujemy się szczęśliwsi i bardziej zadowoleni z codziennego życia. To takie proste, wystarczy 10 min tylko dla siebie. 10 minut na wyciszenie, zatrzymanie gonitwy myśli. 10 minut skupienia, wsłuchania się w własne ciało. Dasz radę?

Lepszy sen

Brak snu może sprawić, że poczujesz się rozdrażniony i zestresowany. Niestety, tworzy to błędne koło. Im mniej śpisz, tym bardziej jesteś zestresowany. Im bardziej jesteś zestresowany, tym gorszy staje się Twój sen.

Joga może pomóc przełamać ten cykl. Wieczorna medytacja pozwoli Ci oczyścić umysł. Weź głęboki oddech i zastanów się czy sprawy które nie pozwalają Ci spokojnie spać naprawdę są warte Twojej uwagi.

Endorfiny na start

Dzięki aktywności fizycznej towarzyszącej jodze uwalniamy endorfiny – hormony szczęścia, które organizm wytwarza podczas ćwiczeń. Oczywiście możemy je produkować uprawiające dziesiątki innych sportów, jednak wiele intensywnych aktywności fizycznych, takich jak podnoszenie ciężarów lub bieganie, może spowodować wzrost poziomu kortyzolu. Skutkuje to tymczasowym zwiększeniem poziom stresu ciała i umysłu. Urok jogicznego odprężenia polega na tym, że aktywność ta ma niską intensywność, ćwiczenia są łagodniejsze relaksujące, jak delikatny masaż.

Joga uwalnia endorfiny

Joga to nie ćwiczenia, to stan umysłu – tak głoszą hasła reklamowe. Trudno się z tym nie zgodzić. To dzięki niej możemy lepiej poznawać samych siebie, szybciej dotrzeć do własnych potrzeb i pragnień. Zatrzymaj się na chwilę w tym owczym pędzie. Rozwijaj więź między ciałem a umysłem. Kiedy ostatni raz wsłuchiwałaś się w swój oddech?

Pokaż Więcej Powiązanych Artykułów
Load More By Klaudia Olenderczyk
Load More In Tips & Tricks

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Sprawdź również

Industrialne meble – niezbędny element loftowego stylu

Powstałe ze starych fabryk i magazynów przemysłowych dzisiejsze industrialne wnętrza stały…