Home Rozwój osobisty Złe nawyki żywieniowe. Skąd się biorą i jak je zmienić?

Złe nawyki żywieniowe. Skąd się biorą i jak je zmienić?

9 min czytania
0
0
317
złe nawyki żywieniowe

Zastanawiasz się, jak zmienić złe nawyki żywieniowe? To wyzwanie, które wymaga systematyczności i powtarzalności, które powinny odbyć się małymi krokami. Jak zmienić złe nawyki żywieniowe na dobre, które staną się naszą codziennością?

Złe nawyki żywieniowe – skąd się biorą?

Nasze nawyki żywieniowe wynikają z trybu życia, który rozregulowany wpływa na nasze zdrowie. Co prawda warto nad nimi pracować, jednak lepiej zacząć od jednego, żeby się nie zniechęcić.

Nieregularne odżywianie i podjadanie

Nawyk niejedzenia śniadań czy podjadania w nocy, zjadania ciastka do kawy lub fast foodów podczas dużych zakupów, oglądania filmu… Brzmi znajomo? Coś co miało być jednorazową przyjemnością, powtarzamy tak często, że wchodzi nam to w nawyk, bez którego nie możemy sobie wyobrazić niektórych czynności.

Jeśli chcemy zmienić swoje przyzwyczajenia żywieniowe, możemy zacząć od zastępowania niektórych przyzwyczajeń nowymi – zdrowszymi. Spróbujmy zamiast słodkiego, zjeść do kawy owoce lub orzechy. Ten mały krok zaspokoi nasz apetyt na słodkie i z każdym razem będziemy bliżej zmiany naszych nawyków.

Stres i niedobór snu

Codziennie jesteśmy narażeni na stres, do którego zaczynamy się przyzwyczajać. Nie powinno tak być, ponieważ stres niekorzystnie wpływa na nasz organizm, a długotrwały może doprowadzić do poważnych uszczerbków na zdrowiu. Kiedy jesteśmy zdenerwowani, chcemy “zajeść” stres lub poprawić sobie nastrój. Zwiększa się nasz apetyt na wysokokaloryczne jedzenie. Mimo, że stresu nie da się uniknąć, możemy zamiast objadania się spróbować się wyciszyć i znaleźć idealny sposób na radzenie sobie w sytuacji kryzysowej.

Sen jest bardzo ważny dla regeneracji naszego organizmu i ma znaczenie dla naszych nawyków żywieniowych. Kiedy śpimy za mało, mamy gorszy nastój i często jesteśmy rozdrażnieni. Poprawiamy sobie nastrój czymś słodkim w skutek rozdrażnienia. Mała ilość snu ma wpływ na nasze odczuwanie sytości po posiłkach.

Brak aktywności fizycznej

Brak aktywności fizycznej to kolejny krok do nadwagi. Wystarczy zastąpić samochód, windę i leżenie na kanapie schodami, rowerem i ćwiczeniami. Dzięki temu poprawimy swoją wydolność, sylwetkę i humor.

zle nawyki zywieniowe - jak zmienic

Zmiana złych nawyków żywieniowych

Zdrowe odżywianie nie musi oznaczać rezygnacji ze wszystkiego, co do tej pory najbardziej nam smakowało. Chodzi o to, aby ograniczyć te produkty w naszej diecie, które mogą mieć szkodliwy wpływ na nasze zdrowie i wygląd. Nie powinniśmy też myśleć kategoriami wiecznego liczenia kalorii i się głodzić. Zbilansowana dieta i cierpliwość, odkrycie, co sprawia, że nadmiernie się objadamy lub głodzimy, to klucz do zmiany złych nawyków żywieniowych.

Regularne posiłki

Przede wszystkim zacznijmy od wyrobienia sobie nawyku jadania pełnowartościowych śniadań. Kiedy śpieszymy się do pracy, stresujemy się, mamy zazwyczaj rozregulowany dzień. Jeśli nie mamy stałych pór spożywania posiłków, jesteśmy zmęczeni, rozdrażnieni. Wówczas jemy cokolwiek nam wpadnie w ręce w wolnej chwili, albo nie jemy wcale…

To powoduje wahania wagi, nastroju a także obniża naszą odporność. Jedzenie powinno sprawiać nam przyjemność, dostarczać wartościowych składników odżywczych i nie powinniśmy spożywać posiłków w pośpiechu. Dzięki temu nasz metabolizm będzie dobrze funkcjonował. Pamiętajmy też o tym, aby ostatni posiłek spożywać co najmniej 2 godziny przed snem.

Pij dużo wody i ograniczaj cukier

Cukier działa na nasz organizm uzależniająco i trudno go sobie odmówić. Jeśli jednak nie chcemy mieć problemu z cukrzycą, nadwagą i innymi schorzeniami, warto spróbować go sobie dawkować w małych porcjach, lub całkowicie zastąpić innymi produktami, np. gorzką czekoladą, owocami.

Aby zmienić swoje nawyki żywieniowe, pamiętajmy o spożywaniu wody. Dzienna dawka wody dla organizmu powinna wynosić 1,5 – 2,5 l. Warto wypijać szklankę wody przed posiłkiem.

jak zmienic zle nawyki zywieniowe

Unikaj przetworzonych produktów

Starajmy się wybierać produkty ekologiczne, zamiast tych przetworzonych. Składniki ekologiczne są wysokiej jakości, dając nam gwarancję pełnowartościowych składników do naszej diety. Nauczmy się jeść świeże owoce i warzywa, najlepiej nieprzetworzone termicznie. Fast-foody i przetworzone produkty są łatwiej dostępne i szybciej je zjemy, jednak są one pełne wzmacniaczy i konserwantów, które powinniśmy wyeliminować z naszej diety.

Samo układanie sobie jadłospisu może wydawać się kłopotliwe, dlatego warto skorzystać z pomocy dietetyka. Jeśli nie mamy czasu, albo nie mamy ochoty na przygotowywanie sobie posiłków, możemy wypróbować dietę pudełkową, catering. Co prawda nie należy to na najtańszych rozwiązań, jednak warto spróbować.

Zwracajmy uwagę na to, co spożywamy i w jakim momencie w ciągu dnia, aby móc wyeliminować swoje złe nawyki żywieniowe.Jeśli zależy nam na zmianie, musimy dać sobie czasu i małymi krokami, wytrwale dążyć do pożądanych efektów.

Pokaż Więcej Powiązanych Artykułów
Load More By Ola
Load More In Rozwój osobisty

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Sprawdź również

Jak przygotować szybkie i zdrowe śniadanie? Pomysł na lekkie śniadanie

Chyba każdy już słyszał, że pożywne śniadanie jest niezwykle ważne dla dobrego rozpoczęcia…