Rozwój osobistySprzedaż przez Internet – jak prowadzić sklep zgodnie z prawem? Autor Redakcja Kobieta na Czasie Opublikowany 10 min czytania0 0 1,633 Opublikuj na Facebook Opublikuj na Twitter Opublikuj na Google+ Opublikuj na Reddit Opublikuj na Pinterest Opublikuj na Linkedin Opublikuj na Tumblr Sprzedaż przez Internet staje się w ostatnim czasie coraz bardziej dochodową dziedziną. Spora część zakupów dokonywana jest przez Internet, a sklepy internetowe nie są już egzotyczną nowością, tylko cieszą się coraz większym zaufaniem konsumentów. Jeśli postanowiłaś, że najwyższa pora rozpocząć własną działalność, która ma być sklepem internetowym i nie wiesz, jak prowadzić sklep zgodnie z prawem – przychodzimy z pomocą! Spis treści ToggleSprzedaż przez Internet i umowyRegulamin Co z kasą fiskalną?Koszty przesyłkiSprzedaż przez Internet a odstąpienie od umowyZwrot i opakowanie Produkty robione na zamówienieSprzedaż przez Internet i umowyJeśli chodzi o sprzedaż przez internet kluczowe w tym przypadku będzie ustawa o prawach konsumenta. Sklepu internetowego będzie dotyczyć część ustawy o umowach zawieranych na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa. Ma to na celu zadbanie o jak największą ochronę praw konsumenta poprzez zwiększenie obowiązków przedsiębiorcy. Regulamin Ważną kwestią dotyczącą regulaminu sklepu jest to, że należy go udostępnić użytkownikowi. Jeśli konsument nie miał możliwości zapoznania się z regulaminem, to taki regulamin nie obowiązuje. Zgodne z prawem muszą być także procedury, znajdujące się w dalszej części artykułu. Do procedur tych należą między innymi złożenie i przyjęcie reklamacji oraz zwrot rzeczy. Regulamin sklepu nie może zawierać niedozwolonych klauzul i musi być zgodny z powszechnie obowiązującym prawem. Uprawnienia konsumenta nie mogą podlegać ograniczeniom. Także sprzedawca nie może zmieniać swoich obowiązków. Regulamin w przypadku sklepu internetowego zastępuje umowę i jest on kluczowy podczas rozwiązywania sporów, dlatego powinny w nim zostać zawarte wszelkie niezbędne informacje. Co z kasą fiskalną?Czy osoba prowadząca sklep internetowy musi posiadać kasę fiskalną? Sprzedaż na kasie fiskalnej musi ewidencjonować każdy przedsiębiorca, który sprzedaje na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności. W niektórych przypadkach można zwolnić z posiadania kasy fiskalnej. Jakie to są przypadki? Można je znaleźć w Rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji. Dotyczą między innymi określonych usług lub towarów, a także limitu obrotu. Zwolnienie z posiadania kasy fiskalnej przysługuje, gdy przedsiębiorca otrzymuje całość zapłaty za sprzedaż za pośrednictwem poczty lub banku. Dodatkowo z ewidencji musi jednoznacznie wynikać, kto dokonał transakcji i jaki był jej przedmiot. Koszty przesyłkiJest to jedna z rzeczy, które przysparzają najwięcej problemu przedsiębiorcom. Wątpliwości dotyczą tego, jak uwzględnić koszty wysyłki na fakturze oraz czy wliczać je do przychodu. W przepisach nie wskazano, jak uwzględnić koszty wysyłki, zatem podatnicy mają dwie opcje. Mogą wliczyć koszty przesyłki w cenę sprzedawanego towaru, w ten sposób na fakturze wskazują wyłącznie pozycje dotyczące towaru. Inną opcją jest wyodrębnienie kosztów przesyłki oddzielną pozycją na fakturze. Jeśli chodzi o opodatkowanie, stawką VAT dla kosztu przesyłki powinna być stawka dla głównego przedmiotu sprzedaży. Jeśli z kolei przedmioty są opodatkowane według różnych stawek, wtedy należy podzielić koszt przesyłki według zastosowanych stawek VAT.Sprzedaż przez Internet a odstąpienie od umowyNiektóre sklepy zaznaczają w swoich regulaminach brak możliwości przyjmowania zwrotów. Mają do tego prawo, o ile są to sklepy działające stacjonarnie. W przypadku sklepów internetowych, jak np. https://anilon.pl/,gdzie mamy do czynienia z umową na odległość lub zawartą poza lokalem przedsiębiorstwa, konsument ma prawo odstąpić od umowy w terminie 14 dni. Nie musi on podawać przyczyny odstąpienia od umowy. Sprzedawca nie może tego prawa w żaden sposób ograniczać. Jeśli konsument odstąpi od umowy, sprzedawca musi zwrócić konsumentowi wszystkie dokonane przez niego płatności, w tym również koszt dostawy. Jeśli konsument kupił kilka przedmiotów, a zwraca jeden, należy podzielić koszt wysyłki proporcjonalnie do zakupionych przedmiotów. Zwrot i opakowanie Podstawą zwrotu w przypadku sklepu Internetowego powinien być dokument, który jest potwierdzeniem zawartej transakcji. Zwykle tym dokumentem jest paragon, jednak nie jest to jedyna możliwość. Dokumentem potwierdzającym taką umowę jest między innymi potwierdzenie przelewu lub korespondencja mailowa. Pojawiają się również wątpliwości na temat opakowania zwracanego towaru. W przepisach nie ma zapisu dotyczącego tego, że zwracany przedmiot należy oddać w oryginalnym opakowaniu. Brak takiego opakowania nie może ograniczać prawa odstąpienia od umowy. Produkty robione na zamówieniePod względem reklamacji, produkty robione na zamówienie podlegają takim samym zasadom, jak wszystkie inne. Istotna różnica dotyczy natomiast kwestii kwestii odstąpienia od umowy, ponieważ artykuły spersonalizowane nie mogą zostać zwrócone w ramach odstąpienia od umowy. Jeśli dana rzecz służy “zaspokojeniu indywidualnych potrzeb”, i została wykonana według specyfikacji konsumenta, to nie może ona zostać zwrócona jak zwykły przedmiot, niewyprodukowany specjalnie dla klienta. Nasz artykuł porusza tylko ułamek bardzo rozbudowanego zagadnienia, jakim jest sprzedaż produktów przez Internet. Mamy nadzieję, że nasz wpis w przystępny sposób pokazał w pigułce najważniejsze informacje na temat sprzedaży przez Internet. Za wsparcie merytoryczne podczas tworzenia artykułu dziękujemy adwokatowi Bartłomiejowi Markiewiczowi z kancelarii adwokackiej z Poznania.