Home Zdrowie i Uroda Pieczywo a dieta

Pieczywo a dieta

4 min czytania
0
0
294
pieczywo a dieta

Jeszcze do niedawna chleb i produkty zbożowe stanowiły podstawę żywienia. Trudno było wyobrazić sobie śniadanie czy kolację bez dodatku pieczywa. Tymczasem sprzedaż produktów piekarskich z roku na rok spada. Jak podaje Polski Związek Producentów Roślin Zbożowych, obecnie corocznie notujemy ok. 4% spadek sprzedaży pieczywa. Jednym z powodów jest swoista moda na dietę bezglutenową i obwinianie białego pieczywa o plagę otyłości. Jak jest naprawdę?

Pieczywo a dieta


Trzeba unikać pieczywa?

Okazuje się, że unikanie chleba w diecie jest dużym błędem. Zasadą jednak – jak często w przypadku ustalania diety – jest spoglądanie na skład. Najpopularniejsze białe pieczywo nie zawiera oczywiście żadnych substancji szkodliwych, niesprawiedliwym byłoby więc określanie go mianem „niezdrowego”. Trzeba jednak zaznaczyć z cała stanowczością, że nie jest to również produkt szczególnie wartościowy. Zawiera śladowe ilości substancji odżywczych. Są to zatem puste kalorie, dodatkowo obciążone wysokim indeksem glikemicznym. Wskutek tego jedzenie białego pieczywa nie syci na długo.

Chrupkie pieczywo

Osoby dbające o linię często włączają do swojej diety pieczywo chrupkie, uważając, że jest ono niskokaloryczne. W tym przypadku jednak należy uważnie czytać skład i proporcje składników odżywczych. Jedna kromka pieczywa chrupkiego ma z reguły około 25-30 kcal, kromka chleba razowego natomiast ok. 70 kcal. Zestawiając te dwa rodzaje pieczywa, można dostrzec, że wartość kaloryczna zdecydowanie działa na korzyść pieczywa chrupkiego, jednak tylko dlatego, że jest ono po prostu lżejsze i puste. W przeliczeniu na 100 g stosunek ten wygląda już zupełnie inaczej.

Jakie pieczywo należy spożywać?

Spośród wszystkich rodzajów pieczywa najkorzystniejsze jest zatem pieczywo razowe. Zawiera ono bogactwo składników odżywczych: dobre węglowodany, białka, substancje mineralne i witaminy. Syci na długo, dzięki czemu pozwala uniknąć podjadania między posiłkami i staje się naszym sprzymierzeńcem w walce o prawidłową wagę. Chleb żytni poprawia trawienie. Zapobiega również zaparciom. Opinie dietetyków wskazują, że osoby, które spożywały chleb, były bardziej konsekwentne w przestrzeganiu zaleceń i rzadziej przytrafiały im się kulinarne „grzeszki”.

Warto jednak wiedzieć, że często piekarnie oszukują nas i próbują „podrabiać” pieczywo. Prawdziwe pieczywo razowe powinno być zwarte, ciężkie i wypiekane w formie. W sklepach widać jednak często chleb, który od tradycyjnego pszennego różni się tylko kolorem i ewentualnie skąpą posypką z ziaren. Możemy wówczas mieć pewność, że ktoś próbuje nas oszukać, proponując chleb sztucznie barwiony. Takiego pieczywa powinniśmy zdecydowanie unikać.

Pokaż Więcej Powiązanych Artykułów
Load More By Natalia Rucka
Load More In Zdrowie i Uroda

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Sprawdź również

Właściwości herbaty i jej rodzaje – co warto wiedzieć?

Wstajesz rano, jest poniedziałek. Następnie idziesz do kuchni, nastawiasz wodę. Sięgasz do…