Rozwój osobistyKomunikacja bez przemocy. Język szakala czy język żyrafy? Autor Redakcja Kobieta na Czasie Opublikowany 9 min czytania0 0 6,142 Opublikuj na Facebook Opublikuj na Twitter Opublikuj na Google+ Opublikuj na Reddit Opublikuj na Pinterest Opublikuj na Linkedin Opublikuj na Tumblr „Dosyć tego! Skończ!”- słyszeliśmy te słowa wielokrotnie, nieraz sami je wypowiadaliśmy. To w jaki sposób porozumiewamy się z naszymi dziećmi ma odzwierciedlenie w ich sposobie zwracania się do nas. Komunikacja bez przemocy jest możliwa na wiele sposobów. Dziś przedstawimy Wam dwa z nich – język szakala i język żyrafy. Oba schematy powstały w oparciu o model Porozumienie bez Przemocy według Marshalla B. Rosenberga, założyciela międzynarodowego Centrum non-profit.Spis treści ToggleKomunikacja bez przemocy – mowa żyrafy Porozumienie bez Przemocy – mowa szakalaCztery kroki do porozumieniaObserwowanieDefiniowanie uczućWyrażanie potrzebWysuń prośbęDwie strony medaluKomunikacja bez przemocy – mowa żyrafy Rosenberg stworzył termin języka żyrafy i języka szakala w komunikacji interpersonalnej, aby zobrazować dwa przeciwstawne modele komunikacji stosowane w życiu rodzinnym, zawodowym i towarzyskim.Żyrafa stała się symbolem „języka serca”. Nie bez powodu! To ssak, który ma największe serce w stosunku do swojej masy ciała. Co więcej, jej długa szyja pozwala obiektywnie oceniać sytuację, patrząc na świat z dużej perspektywy.Mowa żyrafy w modelu komunikacji bez przemocy oparta jest na empatii i zrozumieniu. Wypowiada się w liczbie pojedynczej, używając słowa JA. Jest skupiona nie tylko na przekazywaniu własnych potrzeb, ale również poznawaniu potrzeb rozmówcy. Nie boi się mówić o swoich uczuciach, nawet wtedy gdy jest jej ciężko. Osoba mówiąca językiem żyrafy jest szczera, nie udaje, nie przybiera maski. Kiedy myśli NIE powie NIE, jednak zrobi to grzecznie, z szacunkiem do drugiego człowieka. Obserwuje sytuację i wyciąga wnioski.Jeśli pojawia się konflikt, nie unika go, lecz próbuje rozwiązać bez szukania winnych i rzucania oskarżeń. Znalezione rozwiązanie sporu ma w założeniu zadowolić każdą ze stron i zagwarantować komunikację bez przemocy.Porozumienie bez Przemocy – mowa szakalaSzakal operuje językiem eskalującym nieporozumienia i rodzącym konflikty. Zawsze dokonuje ocen i osądów, obwiniając przy tym innych. Wypowiada się używając określenia TY.Ten drapieżnik z chęcią powie, co robisz źle, określi Twoją osobowość i dokona oceny problemów, z którymi się borykasz. Co więcej, dokładnie poinstruuje Cię co masz zrobić, narzucając przy tym swoje zdanie. Szakal jest przekonany, że zawsze ma rację!Komunikacja bez przemocy, która opiera się na pogłoskach, często nie mających nic wspólnego z faktami, żądaniach i werbalnej agresji to kolejny styl. W towarzystwie szakal jest łatwy do zauważenia – w czasie rozmowy przykleja etykietę każdemu z obecnych. Jego rozumowanie oparte jest na stereotypach. Chętnie dominuje, przekonując otoczenie o swoich racjach. Żąda poparcia własnych tez i teorii, umacniając się w przekonaniu słuszności swojego zdania.Cztery kroki do porozumieniaObserwowanieOpisz problem jako obserwator, nie wydając osądu ani nie krytykuj go. Według hinduskiego filozofa Krishnamurtiego, najwyższą formą inteligencji jest zdolność obserwacji bez oceniania.Definiowanie uczućWyraź, w jaki sposób konkretne zachowania wpływają na Twoje uczucia. „Kiedy mówisz do mnie w taki sposób czuję się zraniona” – bądź świadoma, że źródłem uczuć są potrzeby. Szakal ma w zwyczaju manipulowanie innymi, sprawia, że czują się oni winni. Robi to, ponieważ chce, by pozostali odczuwali dokładnie to samo co on.Wyrażanie potrzebZwróć uwagę na swoje potrzeby, które są niezaspokojone. Wyrażaj je bez wskazywania palcem konkretnej osoby lub sposobu ich spełnienia. Zwróć uwagę na różnicę między „ponieważ potrzebuję miłości” i „potrzebuję, abyś mnie kochał„. Ta sama potrzeba może być zaspokojona przez dowolną osobę w jakikolwiek inny sposób. Potrzeby są uniwersalne, podczas gdy preferencje są ich wąskim ukierunkowaniem, które chcemy zaspokoić.Wysuń prośbęZapytaj, zamiast żądać konkretnych działań, które chcesz podjąć. Nie wymieniaj tego, czego Twój rozmówca nie powinien robić, ale konkretne działania, które chciałbyś, aby zrobił. Weź odpowiedzialność za to, czego oczekujesz. Czasami nasze wychowanie lub życiowe doświadczenie jasno i bezwzględnie determinuje w jaki sposób coś ma być wykonane. W konsekwencji tego zaczynamy wysuwać żądania, przyjmując rolę szakala. Efekt – kłótnie i wzajemne pretensje.Dwie strony medaluKażdy z nas posługuje się obydwoma językami – zarówno szakal jak i żyrafa są z nami codziennie. Marshall B. Rosenberg stwierdził, że szakal to tak naprawdę żyrafa z „językowym problemem”. Inaczej mówiąc – to zraniona żyrafa, która w danej chwili nie potrafi mówić inaczej przez towarzyszący jej ból i strach.Ważne, abyśmy mieli świadomość, że istnieją takie dwa światy. Porozumienie bez Przemocy celowo ich nie ocenia, nie klasyfikuje na dobry i zły. W swojej naturze skłonni jesteśmy do przyjmowania roli żyrafy. Jednak presja czasu i chęć bycia najlepszym w wyścigu zwanym życiem sprawia, że stajemy się szakalem, któremu łatwiej przetrwać w otaczającym nas świecie. Wybór należy do nas. Dokonujemy go codziennie.